Odense Model Jernbane Klub

Stiftet 1949

  • Øg font størrlesen
  • Standard font størrelse
  • Mindsk font størrelsen

MO 1819 og 1859

 - historien om et 25 år langt byggeprojekt

 8 - Næsten færdig

I min første periode som OMJK-aktiv – det var på Kildemosevej i første halvdel af 1980’erne – blev der sammen med en klubfælle søsat et MO-projekt. Han ville bygge undervogne, mens jeg skulle stå for vognkasserne. Der skulle være tale om de til dato mest velkørende MO-vogne, og modelbyggekunsten skulle da mindst svare til de frembringelser, Hans Gerner bragte med til klubben dengang. Jo, ambitionerne var bestemt til stede. Men et eller andet sted fornemmede jeg nok, at mine kvalifikationer ikke helt slog til, og et tilløb med nogle plastcard-vognkasser og ovnbagte MO-tag led skibbrud…

Jeg havde indtil da bygget en del HO-modeller, især i pap og under brug af industriundervogne. Dertil et par spor 0-postvogne. Det var også blevet til en pap-MO i HO, men hvis disse her spor 0-ting skulle leve op til mine egne forventninger, så måtte jeg lige bygge noget andet som ”øveobjekter” først. Det blev til 58 modeller i form af selvbyg fra bunden, byggesæt, ombygninger af færdigmodeller og ”patinering” af færdigmodeller, før end jeg havde mod på at gå i gang med MO-vognene endnu en gang – og måske især tilskyndet af at svigerfar og svoger på et tidspunkt kunne klare laserudskårne sider og fronter til vognkasserne i messing på baggrund af en CAD-tegning.

Der blev produceret vognkasser til – så vidt jeg erindrer – 19 MO-vogne i alt. Overskuddet ud over dem, jeg selv skulle bruge, blev udbudt gennem OMJKs handelsafdeling.

1 - Samling2 - Bukning

Blandt ”finurlighederne” når det gælder modeller af MO-vogne, så er det værd at bemærke sig, at antallet af tagventilatorer og rørføringerne skal observeres individuelt på den enkelte vogn, helst direkte efter fotos. I forbindelse med modernisering af visse vognes interiør (lyst birkefinér, lysstofrør m.v.) sløjfedes de to ventilatorer i indgangspartiet mellem ryger- og ikke-ryger kupéerne, og man efterlod blot de to konsoller på taget. Ikke-moderniserede vogne beholdt ventilatorerne – og begge arter var i drift lige til det sidste. Og lige en pointe: Man kan ikke af typografien på litreringerne (ændret i 1970’erne) afgøre noget om, hvorvidt vognens interiør var moderniseret eller ej (det skete nemlig i første halvdel af 1960’erne). Følgelig har 1859 stadig ventilatorerne i behold – men DIN-skrift, mens 1819 kun har et par konsoller og antikva-skrift.

Apropos rørføringer: På MO 1835 blev konsollerne også sløjfet og kølerørerne ført direkte uden de karakteristiske buer, sandsynligvis i forbindelse med genopbygning efter en alvorlig brand i 1964.

Troede du i øvrigt, at fronterne var ens på begge 1800-vognens ender? Dét er ikke tilfældet! I M-enden er fronten af samme facon som på de seneste 1900-serier (1973-1999), mens E-fronten af hensyn til passagerafdelingens bredde er kortere målt fra første ”knæk” i vognkasssesiden.

3 - Rettelse4 - Montering af fittings5 - Tag og tagkølere

Byggeprocessen fremgår af billederne. Nogle få vigtige punkter:

  • Forud for bukning af fronterne blev der fræset ”riller” på bagsiden for at styre bukket præcist
  • Der skal masser af varme til at lodde messingplade!
  • Der er en konstruktionsfejl i de laserskårne sider: Den ene indsugning til banemotorventilationen skal flyttes hen mod midten af vognen (se foto).
  • Tag er fremstillet af tilhøvlede og –slebne træklodser af hårdt træ
  • Undervognsudrustning (batterikasser, olietanke m.v.) er fremstillet som moduler, der kan fjernes
  • Taget fastholdes af en skrue i undervognen, monteret i et ”rør” der går op gennem vognenes kedelrum og ”fanger” et gevind i en tværbjælke i taget. Taget er ikke skruet fast på de viste billeder

6 - Prøvekørsel7 - Grundmaling

Der er benyttet færdigproducerede dele:

  • Motorbogier: AMZ, Tyskland
  • Kabeldåser og skorsten: Søren Sørensen, DMJK. Fås nu også i OMJKs handelsafdeling
  • Tagkøler-elementer: Hans Gerner Christiansen (udsolgt). Model-metalstøbning kan leveres fra OMJKs handelsafdeling.
  • Puffer, bremse- og varmeslanger og andet ”nips”: Schnellenkamp, Tyskland

I skrivende stund mangler blot montering af allerede tilpassede kølerrør, lidt vinduesglas og interiør samt sidst – men absolut ikke mindst – bogiesider fra Peter Schack. De komplekse bogier til MO-vogne er en udfordring for modelbyggeren, men kan nu fås i perfekt 3D-printet udførelse gennem OMJKs handelsafdeling.

MD