Odense Model Jernbane Klub

Stiftet 1949

  • Øg font størrlesen
  • Standard font størrelse
  • Mindsk font størrelsen

DSC 5133

Først en advarsel: Nærværende kan opfattes som læsestof for nittetællere, epokehystader og for ”Foreningen af frelste MY-fanatikere”. Det er derfor vigtigt at gøre sig to ting klart allerede her ved begyndelsen: I den store skala er der for det første ”plads” til at gå i detaljer, og for det andet kan man jo selv vælge, hvad man har lyst til at lave om. Nærværende er kun tænkt som et ”idékatalog”. Måske det også én gang for alle skal udtrykkes helt klart, at det er en superb og aldeles fortrinlig og særdeles velkørende model, Heljan har fremstillet – et faktum, der ikke rokkes ved i de efterfølgende linier.

I forhold til den vinrøde HO-model er 1:45-udgaven lysere i farven, og kuløren forekommer lidt for "flødechokoladefarvet". Sammenlignet med farvefotos fra leveringen – som man kan finde forskellige steder på internettet – kan man argumentere for, at farvetonen ikke er helt ved siden af, men her spiller kvaliteten af datidens farvefilm givetvis ind. At der ikke fra Heljans side er tale om en 1954-model, men et 1970’er-lokomotiv, indikeres desuden af, at der er monteret trykslanger for fødeluft på fronterne. Farveopfattelsen kan man imidlertid gøre meget ved, uden grundlæggende at skulle male lokomotivet om, med alle de ulemper dette så ville medføre. Løsningen hedder: Patinering.

Snavs er imidlertid ikke bare en enkelt farvetone, der breder sig ud i et jævnt stigende lag ned over modellen. Mens man i 1970’erne og 1980’erne ind imellem kunne have sin tvivl om, hvorvidt lokomotiver øst for Storebælt nogensinde blev vasket, så fandt der rent faktisk jævnligt en rengøring sted vest for bæltet. Ikke den omhyggelige med brug af oxalsyre (anvendt til opløsning af bremsestøv blandet med diverse fedtstoffer på bl.a. personvogne), men dog med det resultat, at de værste støv- og jordpartikler forsvandt fra vognkasserne. Dermed nytter det ikke at give en ”vest-MY” en ukritisk tur med paint-brushen hen langs siden, for sådan så maskinerne altså ikke ud…!

Udgangspunktet for enhver patinering bør altid være nogle gode farvefotos af det pågældende køretøj! Som det første bemærkes, at der ikke er noget som helst på en undervogn, der er sort…! For det andet noteres, at hvis der er en hane et sted, kan man være sikker på, at der også er en eller anden væske, der løber ud… Læg også mærke til den tynde, grå streg langs taget på fronterne. Dertil nåede vaskemaskinen – eller remisearbejderen. Resten af taget var matsort af olievædet sod og snavs.

Vær også opmærksom på hvorledes nummeret er placeret på fronten – det påvirker faktisk det totale indtryk af lokomotivet i ganske høj grad. Og nej; numrene sidder desværre ikke nødvendigvis ens placeret på begge fronter! Atter er billeder til stor hjælp.

a0033

Nedenfor en oversigt over forbedrings-idéer til Heljans MY:

-       manglende nummer

-       støbegrater ved fronterne

-       manglende "små påskrifter" som ikke er afhængige af nummeret

-       det virker, som om gulvet i førerrummene ligger lidt vel højt

-       den grå farve valgt til førerrumsinteriør er for lys

-       "rammeværket" bag luftudsugningsgitrene er støbt ud i et med gitrene og ligger således for langt fremme

-       vognkassen mellem luftudsugningsgitrene skal være "vognkassefarvet"; ikke grå

-       der mangler signalholdere over pufferne

-       de sorte rammer omkring koøjer og frontvinduer virker for voldsomme

-       afhængig af tidsperiode, som modellen ønskes at afspejle, skal der evt. fjernes vinduesviskere fra det venstre førerrumsvindue

-       håndbøjler under puffer mangler

-       håndbøjler til førerumsdørene og ved fronterne er blanke; burde være sorte eller vinrøde, afhængig af epoke

-       det lille trin på skørtet mangler fire steder (ellers har den stakkels portør intet at stå på ved rangering)

-       det virker som om kongekronen er placeret en smule for lavt på fronten i forhold til øverste lanterne

-       fabrikspladens placering er kun gældende for MY 1101 til 1104. Samme virker som om det ikke er skilte, men derimod er malet på vognkassen

-       mangler varmeslanger

-       de små trekantede skilte med advarsel om ikke at læne sig for langt ud mangler. Burde være med i skala 1:45

-       svinglen på skruekoblingen ender i en ”knop” Det findes kun på nyere franske godsvogne…

-       den karakteristiske defroster med slangeforbindelser ud til hver side mangler også. Var placeret i hvert førerrum umiddelbart bag midtersprossen som delte førerrumsvinduerne.

-       på sideskørtet til højre for brændoliepåfyldningsstudsen ser det ud som om der er et eller andet der stikker ud….dækslet til det elektriske brændoliepåfyldning? En anordning som skulle sikre at tanken ikke løb over. Hvis det fra Heljans side har været intentionen at modellen skulle være en fabriksny MY anno 1954, er dette ikke korrekt (blev først monteret langt senere).

-       ved førerumsvinduerne i førersiden var der på det skrå stykke påsat et såkaldt vindspejl, som kunne klappes ud. Disse mangler

-       puffercylindre skal være vinrøde på nogle MY i visse perioder

-       puffer-”konsoller” går ikke tilstrækkeligt langt ud mor vognkassens sider

-       afhængig af periode skal to luftslanger pr. front klippes af mens hanen bliver tilbage

-       visse maskiner havde kun én vinduesvisker i visse perioder.

DSC 4053

MD